Vegana Nyt 3/97 (2. årgang, nr. 3, december 1997), side 24-25

Kost mod kræft

Af Neal D. Barnard

Den amerikanske veganske læge, Neal D. Barnard, er præsident for Physicians’ Committee for Responsible Medicine (Lægers komite for ansvarlig medicin) og har skrevet fire bøger — inklusive Mad der får dig til at tabe dig. Her giver han et overblik over nyere forskningsresultater ang. mad og kræftsygdomme. Artiklen stammer fra The Vegan (sommer 1997).

Her hvor den første halvdel af dette årti fortoner sig i hukommelsen, er der flere fremskridt i kræftforskning, der ikke bør undgå vores opmærksomhed. Det første er: spis ikke stegt kylling. Ja, du får salmonella af rå kylling og måske kræft af stegt kylling.

Det har længe været kendt, at stegt rødt kød indeholder kræftfremkaldende heterocykliske aminer, som fremkommer under varmepåvirkning. Men en overraskende ny rapport fra US National Cancer Institute viser, at ovnstegt, panderistet eller grillkylling indeholder en endnu større mængde af disse kræftfremkaldende stoffer, end rødt kød. Og jo længere du varmer den, jo værre bliver det. En velstegt hamburger indeholder 33 ng/g af det kræftfremkaldende stof PhIP, og en velstegt bøf ca. 30 ng/g, mens en grillkylling kommer helt op på 480 ng/g.

Disse farlige kemikalier er mest forbundet med tyktarmkræft, men bidrager måske også til brystkræft. En undersøgelse af næsten 10 000 mennesker i Finland over en 24-år periode viste, at indtagelse af stegt kød var forbundet med en højere risiko for hormonrelaterede kræftformer i kvinder (bryst, æggestok og livmoder), selv efter justering for fedtindtagelse. En høj-fedt, lav-fiber kost har været sammenkædet med brystkræft i mange undersøgelser, antagelig fordi den forøger indholdet af østrogen i blodet.

For dem, der havde håbet på, at kylling var sund mad, er kolesterolindholdet i oksekød og kylling faktisk det samme, og deres fedtindhold er ikke meget forskelligt. De kræftfremkaldende stoffer er mere koncentrerede i mange tilberedte kyllingeprodukter. Alt det får de vegetabilske alternativer til at se bedre og bedre ud.

Kolesterol og æggestokkene

Æggestokkene bliver angrebet af den samme højfedt-kost, som forøger risikoen for andre hormonrelaterede kræftformer, øjensynlig fordi fedt i kosten øger produktionen af østrogen i kroppen. Tidlig forskning har også sammenkædet kræft i æggestokkene med galaktose, et nedbrydningsprodukt af laktose (mælkesukker). En ny rapport tyder på, at kolesterol også har en rolle. Forskere på John Hopkins University fandt ud af, at jo højere en kvindes kolesteroltal, jo større hendes risiko for kræft i æggestokkene.

Imens forskere fortsætter med at prøve at finde ud af, hvilken del af en højfedt, lavfiber, animalsk baseret kost, der er den vigtigste årsag til kræft i æggestokkene, er det klogt ganske enkelt at undgå den. Alt taget i betragtning, indeholder en animalsk baseret kost en hel række af formodentlig mistænkelige stoffer - animalsk fedt, laktose og kolesterol - og har en tendens til at skubbe fiber og beskyttende mikronæringsstoffer af tallerkenen.

Overlevelse efter kræft

Kost har været en påfaldende, dog lidt kendt, stråle af håb i forskningsundersøgelser, der søger måder at forbedre kræft-overlevelsen på. Flere undersøgelser har vist bedre overlevelse blandt brystkræftpatienter, som spiser en lavfedt kost eller som har mindre kropsfedt. Endnu en bekræftelse kommer fra en ny undersøgelse af 698 brystkræftpatienter i efter-overgangsalderen, udgivet i Cancer [et tidsskrift]. De, som spiste mindst fedt halverede deres risiko for at dø, sammenlignet med andre kvinder, og tyndere kvinder havde en betydelig lavere dødelighed end kvinder der vejede mere.

En lignende tendens er blevet fundet for prostatakræft. Internationale undersøgelser har vist, at det ikke alene er mindre sandsynligt, at mænd, som spiser en lavfedt kost, udvikler prostatakræft, men at det er meget mindre sandsynligt at de dør af sygdommen, hvis de udvikler den. En mand i Hong Kong har kun halv så stor risiko for at få prostata kræft sammenlignet med en mand i Sverige. Han har også en meget mindre sandsynlighed for at dø af sygdommen. Det er formentlig fordi en lavfedt asiatisk kost delvist nedsætter produktionen af testosteron, der reducerer stimulansen og vækst af prostata kræftceller [Se også artiklen "Gør som asiaterne, spis østrogen" andetsteds i dette blad].

Lycopen kommer frem i lyset

Gør plads, gulerødder! Det er ikke kun den (orange) betacaroten der nedsætter kræftrisikoen. Det røde pigment lycopen er også en del af den vegetabilske mads kraft. En Harvard-universitetsundersøgelse af 47 000 sundhedsprofessionelle viste, at mænd, der spiser masser af jordbær og tomater, har en mindre risiko for at udvikle prostatakræft. Dem, der fik 10 eller flere portioner om ugen af tomatsaft, rå tomater eller tomat-baseret mad - selv pizza - havde op til 45% mindre risiko.

Tomater indeholder meget lycopen, og tilberedte tomater ser ud til at være mere beskyttende end de rå, måske fordi de afgiver mere lycopen. For de mange menneskeer, som er overfølsomme overfor tomater, er der trøst at hente i det faktum, at lycopen også findes i vandmelon, rød grapefrugt og guava.

Den bedste menu

Mange af disse forskningsresultater, selv om de er vigtige, bekræfter hvad vi har vidst i et godt stykke tid: at en menu til forebyggelse af kræft og forbedring af kræftpatienters overlevelse vil bestå af vegetabilsk mad med dens indhold af antikræft-ernæringsstoffer, og vil undgå animalske produkter og tilsatte olier.

Oversat af pc